Manu Pitkänen
15. maaliskuuta, 2012 15:20
Wall Street Journalin mukaan Google kehittää uuden sukupolven hakukonetta, joka kykenee nykyistä paremmin ymmärtämään sillä tehtyjen hakujen tarkoitusta.
Googlen nykyinen hakukone tarjoaa käyttäjilleen lähinnä linkkilistaa hakusanojen vastineeksi. Käyttäjä joutuu itse etsimään linkkien seasta tarvitsemansa tiedon tai sisällön. Uudistetussa versiossa hakukone osaa tarjota suoria vastauksia tai faktatietoa hakujen aiheeseen liittyen. Lisäksi hakukone ymmärtää paremmin mitä hakusana tarkoittaa (esim. onko "Jaguar" automerkki vai eläinlaji). Google hyödyntää semanttisuutta jo nyt (esim. haku "sin x" tuottaa trigonometrisen funktion kuvaajan), mutta hyvin pintapuolisesti verrattuna yhtiön tulevaisuuden suunnitelmiin.
Lehden mukaan ensimmäisiä merkkejä uudistetusta hakukoneesta nähdään jo lähikuukausina, mutta Googlen hakupomo Amit Singhal kuvailee muutosta vuosia kestäväksi prosessiksi. Semanttisuuden hyödyntäminen ei todennäköisesti rajoitu pelkästään hakutuloksiin -- sitä aiotaan käyttää nykyistä voimakkaammin hakutulosten yhteydessä esitettävien mainosten valinnassa.
Muutoksen taustalla on Googlen vuonna 2010 ostama Metaweb Technologies, jonka tietokantaan oli indeksoitu tietoa 12 miljoonaan asiaan liittyen. Nyt indeksistä löytyy 200 miljoonaa aihetta.