Manu Pitkänen
29. helmikuuta, 2012 15:44
Suomalaiset käyttävät Kaupan liiton teettämän tutkimuksen mukaan yhä enemmän rahaa verkko-ostoksiin. Tutkimuksen mukaan verkkokaupan arvo kasvoi viime vuonna edellisvuodesta 10 prosenttia yli 10 miljardiin euroon.
Eniten rahaa käytettiin matkailuun ja liikenteeseen liittyviin palveluihin. Matkapalveluiden osuus oli 3,6 miljardia euroa eli noin kolmannes. Kovimmassa nosteessa oli elintarvikkeiden verkko-ostaminen, jonka arvo kohosi vuodessa 80 prosentilla.
Kaupankäynti verkossa mahdollistaa ostosten teon ulkomaisissa kaupoissa. TNS Gallupilla teetetyn tutkimuksen mukaan ulkomaisen verkkokaupan osuus kasvoi 13 prosenttiin ja kasvu oli nopeampaa kuin kotimaisissa palveluissa.
Tutkimuksen tiedot perustuvat verkkokauppatilastoon, jonka TNS Gallup teki 9.300 kuluttajahaastattelun perusteella.