Peligrafiikan kehitys tulee tiensä päähän parissa vuosikymmenessä

Manu Pitkänen
13. helmikuuta, 2012 12:14

Päivä jonka jälkeen tietokonepelien grafiikka ei voi enää parantua, on käsillä muutaman vuosikymmenen kuluttua. Näin uskoo Epic Gamesin Tim Sweeney.
Sweeney määrittelee grafiikan rajat ihmisen silmän rajoituksilla. Hän viittaa tutkimuksiin, joiden mukaan ihmisten silmien aistima kuva vastaa tarkkuudeltaan 30 megapikseliä. Silmät eivät myöskään pysty havaitsemaan eroa ruudunpäivitysnopeuksissa, jotka ovat yli 72 FPS.
Hän uskoo elävänsä vielä niihin päiviin asti, jolloin pelikehittäjien käytettävissä on tarvittavat resurssit reaalimaailman graafiseen simulointiin. Tämän saavuttamiseksi laitteistolta vaaditaan nykyistä 2000 kertaa suurempaa laskentatehoa. Ennustus ei ole varsinaisesti kovin tuore Sweeneyltä, sillä hän ounasteli vastaavaa vuonna 2009.
Vaikka fotorealistisiin grafiikoihin joskus päästäisiin, niin ei peliala ole tulossa kehityksen loppuun. Kyntämätöntä peltoa löytyy esimerkiksi uusien ohjaustapojen, kuten Sirin ja Kinectin, hyödyntämisestä. Dice Summit 2012 -tapahtumassa puhuneen Sweeneyn mielestä peliteollisuuden kirkkaimmat ajat ovat vielä edessäpäin.

Lue myös nämä
Tägit
pelikone pelit pelikonsolit fotorealistisuus
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.