Manu Pitkänen
11. helmikuuta, 2012 11:37
Warner Music Group onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan digitaalisen musiikin osalta viime vuonna 17 prosentilla verrattuna vuoteen 2010.
Digitaalisen musiikin jakelussa etenkin Spotifyn ja Deezerin kaltaiset suoratoistopalvelut kasvoivat. Niiden tuottama liikevaihto oli kuitenkin viimeisellä kvartaalilla 15 miljoonaa dollaria, kun digitaalisen musiikin myynti (iTunes ja Amazon) tuotti yhtiölle 205 miljoonaa dollaria. Liikevaihto kasvoi molemmissa jakelureiteissä, joten Spotifyn käyttö ei ole näiden lukujen valossa pois levymyynnistä.
Suoratoiston tuoma liikevaihto on vielä kovin vaatimaton musiikin myyntiin verrattuna, mutta Warner odottaa voimasuhteiden kääntyvän päälaelleen jossakin vaiheessa.
Warner saavutti myös tärkeän virstanpylvään. Ensimmäistä kertaa Warnerin digitaalisen musiikin myynti ohitti Yhdysvalloissa fyysisen median. Muualla maailmassa voimasuhteet ovat (vastaavasti) noin 33 ja 66 prosenttia.