ARM:n lähivuodet sisältävät jumalia ja jättiläisiä

Manu Pitkänen
3. helmikuuta, 2012 18:18

Sirusuunnittelija ARM paljasti yhtiön seuraavan sukupolven grafiikkaprosessori- ja suoritinydinratkaisujen koodinimet.
Ensimmäisenä markkinoille tulevat uudet grafiikkaratkaisut, joille on annettu nimet Skrymir ja Tyr. Osavuosikatsauksen yhteydessä ARM:n toimitusjohtaja Warren Eastiltä kysyttiin aiotaanko edellä mainittujen grafiikkapiirien kohdalla käyttää samaa big.LITTLE-ajattelua, joka esiteltiin aiemmin suoritinytimille. Suoraa vastausta East ei antanut, mutta paljasti samanlaisen teknologian tulevan myös grafiikkapiireille.

Big.LITTLE-teknologiassa on kyse siitä, että samalle piirille on rakennettu yksi tehokas ja yksi vähän tehoa kuluttava ydin. Prosessien suoritus voidaan saumattomasti vaihtaa näiden ytimien välillä riippuen tehon tarpeesta.
Skrymir ja Tyr ilmestyvät myöhemmin tänä vuonna. ARM:n suoritinarkkitehtuuriin on tulossa iso uudistus vuonna 2014, jolloin esitellään 64-bittiset Apollo ja Atlas. ARMv8:aan perustuvat piirit ovat yhteensopivia nykyisten 32-bittisten ohjelmien kanssa. Piirit tullaan valmistamaan 20 nanometrin tekniikalla. Ainakin Nvidia on sitoutunut tuomaan markkinoille näihin perustuvia ratkaisuita, sillä se on ostanut lisenssin arkkitehtuurin.

Lue myös nämä
Tägit
NVIDIA ARM ARM Mali
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.