EU uudistaa pelisääntöjä käyttäjätietojen tallennuksesta ja käytöstä

Teemu Laitila
29. marraskuuta, 2011 14:51

EU haluaa luoda koko unionin kattavan uuden tietosuojalainsäädännön, joka korvaisi tällä hetkellä käytössä olevat jäsenmaiden yksittäiset ja pahasti vanhentuneet säädökset.
Nykyinen lainsäädäntö on suurelta osin peräisin ajoilta, jolloin lainsäädännössä ei ole osattu ottaa huomioon nykyisiä jättimäisiä sosiaalisen median palveluita kuten Facebookia, joiden haltuun kertyy valtavat määrät henkilökohtaista tietoa.
EU:n lainsäätäjät ovat ilmaisseet huolensa siitä, miten kaupalliset internet-palvelut hyödyntävät asiakkaidensa henkilökohtaisia tietoja mainostajia houkutellakseen.
Lakialoitteen takana on EU:n oikeusasioiden komissaari Viviane Reding, joka haluaa lisätä yritysten avoimuutta siitä, miten ne käsittelevät asiakkaistaan keräämiään tietoja. Ehdotuksen mukaan yritykset kuten esimerkiksi internet-operaattorit olisivat velvollisia kertomaan asiakkailleen mitä tietoja käyttäjistä tallennetaan, mihin tarkoitukseen niitä tallennetaan ja miten kerättyjä tietoja säilytetään.
Uudistustyötä kuitenkin hankaloittaa jäsenmaiden vaihteleva suhtautuminen yksityisyysasioihin. Esimerkiksi Saksa ja Ranska ovat perinteisesti painottaneet vahvaa yksityisyydensuojaa, kun taas Irlanti ja Britannia ovat myötäilleet lainsäädännössään markkinoiden tarpeita.
Komissaarin mukaan uudistus selkiyttäisi myös yritysten toimintaa, kun nykyinen 27 eri lainsäädännön tilkkutäkki korvattaisiin yksillä säädöksillä.

Lue myös nämä
Tägit
EU Euroopan komissio tietosuoja
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.