Manu Pitkänen
8. heinäkuuta, 2011 12:14
Tutkimusyhtiö Nielsenin keräämän datan perusteella musiikkimyynti kasvaa tänä vuonna – ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2004. Suurin yksittäinen tekijä on musiikkimyynnin vilkastuminen online-palveluissa, kuten vaikkapa iTunesissa.
Tutkimuksen mukaan Yhdysvalloissa myytiin tämän vuoden alkupuoliskolla 155,5 miljoonaa albumia (fyysiset ja ladatut). Nousua viimevuotiseen ajanjaksoon on prosentin verran, mutta kun huomioidaan online-kaupoista ladatut yksittäiset kappaleet (Nielsen määrittelee 10 kappaletta = albumi), niin kasvua on jo 3,6 prosentin verran (221,5 miljoonaa albumia).
Yksittäisten kappaleiden latausmäärät kasvoivat Yhdysvalloissa 11 prosenttia 660,8 miljoonaan ja albumeiden latausmäärät kasvoivat vuorostaan 19 prosenttia noin 50 miljoonaan. Kokonaisuudessaan (albumit, singlet, musiikkivideot jne.) musiikkimyynti on kohonnut 8,5 prosenttia. Parhaimman kasvuluvun nappasi vinyyliäänitteet, joita myytiin 41 prosenttia enemmän kuin vuoden 2010 alussa.
Vaikka tutkimus koskeekin vain Yhdysvaltoja, niin myös globaalilla tasolla musiikkimyynti näyttäisi koskettaneen jo pohjaa.
Yhdysvaltalaisen musiikkiteollisuuden etuja ajavan NARM:n johtaja Jim Donio ottaa tiedon iloiten vastaan. Hän selittää kasvua LimeWiren sulkemisella ja uusilla laillisilla musiikkilataamoilla.