Jenkki pesee suomalaisen televisionkatselussa

Lauri Jämsä
10. joulukuuta, 2009 10:33

Markkinatutkimusyhtiö Nielsen on julkaissut selvityksen yhdysvaltalaisten internet- ja televisiokäyttäytymisestä. Kaikesta ahmitusta videosisällöstä 99 prosenttia katsellaan edelleenkin perinteisen television kautta.
Vuoden kolmannen kvartaalin tutkimustuloksissa on selvitetty ainoastaan yhdysvaltalaisten kuluttajien tottumuksia. Tutkimus kertoo keskivertoyhdysvaltalaisen katsovan televisiota keskimäärin 31 tuntia viikossa. Tästä ajasta tallennettujen ohjelmien katseluun kului ainoastaan 31 minuuttia. Suomessa televisionkatseluun käytettiin viime vuonna Finnpanelin tilastojen mukaan viikossa keskimäärin hieman yli 20 tuntia.
Internetin käyttöajat jäävät valtameren toisella puolella varsin vähäisiksi, sillä keskimäärin surffaamiseen kulutettiin aikaa viikossa ainoastaan neljä tuntia. Tästä ajasta internetin videopalveluiden käyttöön uhrattiin 22 minuuttia. Mobiililaitteista liikkuvaa kuvaa katseltiin keskimäärin viikon aikana noin kolmen minuutin ajan.
Uutisoimme viime syyskuussa Nielsenin tutkimuksesta, jonka mukaan yhdysvaltalaisten internetin ja television rinnakkaiskäytön todettiin olevan kasvussa. Internetin ja mobiililaitteiden suosio on kasvanut viime vuosina huimaa vauhtia, mutta tutkimuksen mukaan se ei kuitenkaan ole verottanut TV-katseluun käytettyä aikaa.


Kokoelma vuoden 2009 kolmannen vuosineljänneksen tutkimustuloksista
Lataa tästä PDF-dokumentti tutkimustuloksista.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.