Posti loi asiakkailleen automaattisesti sähköisen OmaPosti-postilaatikon - sakkoa 2,4 miljoonaa euroa

Janne Yli-Korhonen
16. marraskuuta, 2024 12:03

Tietosuojavaltuutetun toimiston seuraamuskollegio on määrännyt Postille 2,4 miljoonan euron seuraamusmaksun tietosuojasäännösten vastaisesta käytännöstä OmaPosti-palvelussa.
Tietosuojavaltuutetun mukaan Posti on luonut automaattisesti sähköisen OmaPosti-postilaatikon ilman erillistä lupaa tai pyyntöä.

OmaPosti-postilaatikko on ollut sidoksissa laajempaan palvelukokonaisuuteen, johon ovat kuuluneet myös esimerkiksi postin uudelleenlähetys ja Oma Noutopiste -palvelu.
Selvityksessä kävi ilmi, että asiakas ei voinut valita, ottaako hän käyttöön OmaPosti-laatikon vai ei, koska eri palvelut olivat kytköksissä toisiinsa yhdessä sopimuksessa. Sähköistä postilaatikkoa ei myöskään voinut lakkauttaa ilman, että muutkin palvelut lakkaavat.

"Asiakkaalle on voinut tulla yllätyksenä, että hänelle on luotu sähköinen postilaatikko, vaikka hän on pyytänyt jonkin muun palvelun. Henkilö on voinut saada postia sähköiseen postilaatikkoon tietämättään, ja tämä voi johtaa ongelmiin esimerkiksi laskujen kanssa", tietosuojavaltuutettu Anu Talus toteaa.


Tietosuojavaltuutettu katsoo, että asiakkaan pyytämä palvelu olisi voitu toteuttaa ilman automaattista sähköisen postilaatikon luomista. Tietyn palvelun saaminen ei voi edellyttää, että henkilötietoja käytetään myös muihin tarkoituksiin. Tästä virheellisestä toimintatavasta määrättiin Postille seuraamusmaksu. Seuraamusmaksun määrään vaikuttaa yhtiön liikevaihto.

Tietosuojavaltuutettu havaitsi myös, että Posti ei kertonut asiakkailleen riittävän selvästi OmaPosti-postilaatikon aktivoitumisesta.

Lisäksi asiakkaille oli virheellisesti kerrottu, että OmaPosti-palvelun käyttöönoton jälkeen voi halutessaan saada kirjeet edelleen vain paperipostina. Tosiasiassa tällaista vaihtoehtoa ei kuitenkaan ollut mahdollista valita. Posti on kertonut korjanneensa virheellisen tiedon.

Posti sai noottia myös tietyistä valinnoista, jotka aktivoituvat automaattisesti.

Posti on ilmoittanut korjaavansa asetuksia niin, että postin vastaanottaminen pelkästään sähköisesti ei enää ole valmiiksi valittuna. Postin mukaan asiakas voi jatkossa valita, haluaako hän vastaanottaa paperikirjeistään sähköisiä kopioita OmaPosti-laatikkoon.

Lue myös nämä
Tägit
Posti tietosuojavaltuutettu
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.