Janne Yli-Korhonen
4. marraskuuta, 2024 17:17
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedottaa, että kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota Ruutu+ -palvelun irtisanomisen vaikeuteen kuluttajilta tulleiden yhteydenottojen ja sosiaalisessa mediassa kiertäneen videon perusteella.
KKV:n mukaan sosiaalisessa mediassa jaetussa videossa näkyi, että palvelun irtisanomisen aloittamiseksi piti ensin ymmärtää klikata tilauksen kohdalla aktiivisena ollut liukukytkin off-asentoon.
Tämän jälkeen piti painaa jatka-painiketta viisi kertaa, ennen kuin pääsi lopulta vahvistamaan palvelun irtisanomisen.
Irtisanomispolulla etenemisen aikana kuluttajille esiteltiin muun muassa vaihtoehtoisia tilausmuotoja ja niiden eri väreillä korostettuja tilauspainikkeita sekä painotettiin tilauksen jatkamisen hyötyjä ja etujen menettämistä.
Ruutu +:n käyttäjätuen verkkosivuilla ollut yksinkertainen irtisanomisohjeistus ei vastannut todellisuutta.
KKV:n mukaan Ruutu+ -suoratoistopalvelun monivaiheinen esterataa muistuttava polku on esimerkki pimeistä käytännöistä (dark patterns), joilla kuluttajien valintoja pyritään ohjaamaan elinkeinonharjoittajan eduksi.
"Irtisanomisen pitäisi olla kuluttajalle yhtä vaivatonta kuin sopimuksen tekemisen. Jos sopimusta irtisanomassa olevaa kuluttajaa vaaditaan useaan kertaan vahvistamaan tahtonsa erilaisten välikyselyjen, varoitusten ja tarjousten kautta, kyseessä on kuluttajansuojalain vastainen sopimaton menettely asiakassuhteessa", kommentoi kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.