Petteri Pyyny
12. lokakuuta, 2024 14:31
Maailman suurin pelikauppa, Valven omistama Steam on vahvistanut vihdoin selväsanaisesti sen, minkä suurin osa pelaajista on tiennyt jo pitkään.
Steam ei toimi kuukausimaksulla kuten vaikkapa Microsoftin Xbox Game Pass, vaan pelaajien täytyy ostaa jokainen haluamansa peli erikseen, ei se silti tarkoita pelin omistamista.
Steam on nyt lisännyt varoituksen pelikauppaansa, jossa kerrotaan, että ostaminen tarkoittaa ainoastaan sitä, että olet ostanut luvan tai lisenssin pelin pelaamiseen - eli et osta peliä omaan, pysyvään omistukseesi.
Sanamuoto voi vaikuttaa merkityksettömältä, mutta sillä on hyvinkin suuria teknisiä eroja varsinaiseen tuotteen itselle ostamiseen.
Ensinnäkään pelin lisenssiä/käyttölupaa ei voi myydä eteenpäin. Fyysisen pelin on voinut aina myydä käytettynä eteenpäin, mutta Steamista ostetulla pelilisenssillä ei oletusarvoisesti ole tällaista jälleenmyynnin mahdollisuutta.
Toisekseen pelien tekijät voivat koska tahansa lakkauttaa pelin toiminnan, vaikkapa sulkemalla palvelimet, jotka vaaditaan siihen, että peli ylipäätään toimii halutulla tavalla - tai edes käynnistyy. Tähän on toisaalta päädytty osittain myös fyysisten pelien osalta, josta seurannee lähivuosina mielenkiintoisia oikeusjuttuja, kun fyysisen pelimedian itselleen ostanut pelaaja ei voikaan pelata enää omistamaansa peliä. Meneillään on myös lakialoite, joka vaatisi takaamaan fyysisten pelien toiminnan ikuisesti.
Varoitus on näkyvissä ainakin kalifornialaisille asiakkaille Yhdysvalloissa ja siitä uutisoi ensimmäisenä Engadget. Steam on ilmoituksella varautunut siihen, että Kaliforniassa tulee voimaan vuonna 2025 laki, joka vaatii kaikkia digitaalisen median kauppoja kertomaan asiakkaille siitä, onko ostettu tuote "oikeasti ostettu" vai pelkkä "oikeus tuotteeseen".
Piratismikaan ei pelien tapauksessa ole useimmiten helppo ratkaisu, sillä yhä useammat pelit on rakennettu niin, että ne yksinkertaisesti vaativat yhteyden pelin tehneen yhtiön palvelimille, johon vaikkapa pelissä eteneminen tallennetaan.