Suomalaiset vähensivät suosituimpien somepalveluiden käyttöä - vain yksi isoista kasvoi

Petteri Pyyny
30. kesäkuuta, 2024 12:06

Reutersin vuosittain tekemä tutkimus, joka kerää tietoa ja trendejä verkon ja median käytöstä on taas julkaistu.
Uusimman Uutismedia verkossa -tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että kaikki suurimmat sosiaalisen median palvelut menettivät ainakin hieman käyttäjiä Suomessa edellisvuoteen nähden. Paitsi yksi: TikTok.
Vaikka onkin hieman erikoista niputtaa mm. WhatsApp sosiaalisen median palveluksi, se jostain syystä sisällytetään mukaan lähes kaikkiin tämän tyylisiin kyselyihin. Niin tälläkin kertaa. Ja WhatsApp on siis tutkimuksen mukaan edelleen Suomen suosituin sosiaalisen median palvelu.
Kakkossija meni sekin Metan tallille, sillä sijan nappasi "oikea" sosiaalisen median palvelu Facebook. Sekä Facebookin että WhatsAppin käyttö on kuitenkin lievässä laskussa, vaikkakin WhatsAppia käyttää 72% suomalaisista yli 18 vuotiaista ja Facebookiakin 65% täysi-ikäisistä.
Suurin kotimaisessa omistuksessa oleva listalle ponnistanut palvelu oli Suomi24, jonka käyttäjämäärät ovat olleet tutkimuksen mukaan pahasti laskussa jo pidempään. Uusimman tutkimuksen mukaan Suomi24:sta käytti 11% suomalaisista.
Yleisesti ottaen lähes kaikki isoimmat palvelut olivat lievässä laskussa ja ainoastaan TikTok uhmasi trendiä. TikTok tavoittaa reilun viidenneksen aikuisväestöstä (21%) ja on noussut tasaisesti vuosi vuodelta kohti kärkeä. Nyt sijoitus oli kuudes, kaikista mitatuista palveluista.
Kymmenen suosituinta palvelua olivat tutkimuksen mukaan nämä:

  1. WhatsApp (xx%)
  2. Facebook (xx%)
  3. YouTube (xx%)
  4. Instagram (xx%)
  5. Messenger (xx%)
  6. TikTok (xx%)
  7. X/Twitter (xx%)
  8. Snapchat (xx%)
  9. Pinterest (xx%)
  10. LinkedIn (xx%)

Lue myös nämä
Tägit
sosiaalinen media
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.