Kapitalismin riemuvoitto? Lentoyhtiö alkaa näyttämään niskatuessa olevassa näytössä kohdennettuja mainoksia lennon ajan

Petteri Pyyny
8. kesäkuuta, 2024 18:25

Maailman kolmanneksi suurin lentoyhtiö, amerikkalainen United Airlines, aikoo tuoda kaikkien verkkokäyttäjien rakastaman ratkaisun vihdoin myös lentokoneisiin.
Koska kukapa meistä ei olisi kaivannut myös lennon aikana, internetistä tuttuja sinulle henkilökohtaisesti kohdennettuja mainoksia?

Eli kun olet viimeisen kuukauden ajan googletellut vaikkapa uutta robotti-imuria, tiedät miten koko verkko täyttyy tuon jälkeen robotti-imureiden mainoksista. Ja yleensä pommitus jatkuu vielä viikkoja sen jälkeenkin, kun olet ostoksesi jo tehnyt.
Nyt tästä kohdennuksesta tulee siis todellisuutta lennoillakin, kun United on avannut uuden mainosratkaisunsa, Kinective Median. Mainosalustan avulla mainostajat voivat ostaa mainosnäyttöjä kohdennettuna juuri kunkin lentomatkustajan edessä olevaan pieneen televisioruutuun. Lisäksi alustan kautta voidaan ostaa kohdennettua mainontaa myös United Airlinesin mobiilisovellukseen.

United tosin lupailee, että mainostajille saakka täsmälliset tiedot asiakkaista eivät valu. Mutta yhtiö hehkuttaa myös keksintöään, kuvaten miten keskimääräisellä lennolla on mainostajilla 3,5 tuntia aikaa vaikuttaa potentiaalisiin asiakkaisiin mainosten kautta.

Ensimmäisessä aallossa mainostajiksi ovat liittyneet vain lähellä Unitedin toimialaa operoivat yritykset, kuten risteilyoperaattori ja hotelliketju - mutta myös luottokorttiyhtiö.

uutiskuva: Wikimedia

Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.