Janne Yli-Korhonen
6. toukokuuta, 2024 21:09
Posti on tänään 6.5. kutsunut henkilöstön edustajat muutosneuvotteluihin.
Posti suunnittelee poistavansa palvelutarjoamastaan osoitteettomat mainosjakelut ja muut massapostitukset kuten ilmaislehtien jakelun vuoden 2025 alusta.
Syy näiden jakelun poistamiseen on Postin mukaan digitalisoituminen ja kuluttajakäyttäytymisen muutos. Nämä ovat vähentäneet Postin jakaman paperisen postin määrää noin 70 prosenttia viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja määrä jatkaa laskuaan.
Jokaiseen kotitalouteen jaettavien mainosten ja osoitteettomien ilmaislehtien määrät ovat jo pitkään olleet laskussa. Mainos- ja ilmaisjakelukiellot ovat erityisesti kaupunkialueilla yleistyneet ja mainostajat kohdentavat mainontaansa kasvavassa määrin digitaalisin kanaviin, Posti kertoo.
Jo noin 1,2 miljoonaa suomalaista taloutta on tehnyt markkinointikiellon.
"Näiden merkittävien markkinamuutosten vuoksi meidän on jatkuvasti arvioitava palveluidemme toimivuutta ja elinkelpoisuutta pidemmällä tähtäimellä. Haluamme Postissa edelleen tarjota perinteisiä paperipostipalveluita, mutta samalla panostamme yhdessä asiakkaidemme kanssa voimakkaasti digitalisaatioon. Meidän on keskityttävä palveluihin, jotka ovat asiakkaillemme tehokkaita ja merkityksellisiä sekä tukevat kannattavaa liiketoimintaa", sanoo Postipalveluiden johtaja Yrjö Eskola.