Petteri Pyyny
1. toukokuuta, 2024 19:10
Liikenne sähköistyy ympäri maailmaa, vauhdilla. Myös raskas liikenne - ja myös todella, todella raskas liikenne.
Kiinassa laskettiin tällä viikolla vesille maailman suurin sähkömoottoreilla toimiva rahtilaiva, Greenwater 01.
Konttialus on varustettu hurjalla 50 000 kWh akkupaketilla ja lisäksi alukseen voidaan kytkeä standardien 20 jalan merikonttien kokoisia, 1600 kWh akkuja tarjoamaan lisävirtaa pidemmille matkoille.
Alus kuljettaa merikontteja säännöllisesti Shanghain ja Nanjingin välillä. Laivan omistavan rahtiyhtiö Coscon mukaan vastaavan kokoinen rahtilaiva kuluttaisi fossiilisia polttoaineita 3900 kg sataa merimailia (185,2 km) kohti.
Sähkön voimalla liikkuva rahtilaiva vähentää hiilidioksidipäästöjä vuodessa fossiiliseen vastaavaan alukseen nähden 2918 tonnia. Luku vastaa yli 2000 tavanomaista bensamoottorilla kulkevaa henkilöautoa.
Akkuina Greenwater 01:ssa käytetään litiom-rautafosfaattiakkuja. Akusto on eristetty omaan osioonsa laivassa, jolloin paloturvallisuus voidaan taata tehokkaasti ja myös laivan sammutusjärjestelmät voidaan suunnitella suoraan akuston tarpeisiin.