Petteri Pyyny
21. huhtikuuta, 2024 20:14
Euroopan Unioni on ollut tiukkana siitä, että kuluttajilla täytyy olla mahdollisuus myös kieltäytyä heidän tietojensa käytöstä mainonnan kohdentamiseen.
Asiasta on väännetty kättä pitkään ja hartaasti ja useimmat verkkosivustot tarjoavatkin jo lukijoille selkeän mahdollisuuden kieltäytyä ns. kolmannen osapuolen seurannasta ja mainoskohdennuksesta.
Mutta Facebookin ja Instagramin omistajalle Metalle äärimmäisen tarkka mainonnan kohdentaminen on yrityksen toiminnan tärkein kulmakivi.
Meta onkin kipuillut asiasta pahasti, mutta vihdoin viime vuonna yhtiö taipui. Tai "taipui". Sillä sen sijaan, että Facebookin ja Instagramin käyttäjät olisivat voineet klikata nappia, jolla kieltäydytään seurannasta, alkoi Meta tarjoamaan vaihtoehdoksi maksullista Instagramia ja Facebookia, joissa ei ole seurantaa käytössä.
Mutta tämä ei nyt varsinaisesti sovi EU:n lainsäädännön henkeen. Ja kansalaisjärjestöt nostivatkin syytteet Metaa vastaan, kertoen että yksityisyys ei voi olla maksullista.
Nyt Euroopan Unionin yksityisyyslakeja valvova viranomainen, Euroopan tietosuojaneuvosto (European Data Protection Board, EDPB) on asettumassa kansalaisjärjestöjen kannalle.
Neuvosto julkisti oman lausuntonsa asiaan, jossa se oli samaa mieltä järjestöjen kanssa.
Viraston puheenjohtajana toimiva suomalainen Anu Talus kertoo lausunnossa:
Verkkoalustojen olisi annettava käyttäjille todellinen valinta, kun he käyttävät "suostumus- tai maksa" -malleja. Nykyään käytössämme olevat mallit edellyttävät yleensä, että yksilöt joko luovuttavat kaikki tietonsa tai maksavat. Tämän seurauksena useimmat käyttäjät antavat suostumuksensa käsittelyyn palvelun käyttämiseksi, eivätkä he ymmärrä valintojensa kaikkia vaikutuksia.
Rekisterinpitäjän olisi aina huolehdittava siitä, ettei tietosuojaa koskevaa perusoikeutta muuteta ominaisuudeksi, josta yksilöiden on maksettava nauttiakseen. Yksilöt olisi saatava täysin tietoisiksi valintojensa arvosta ja seurauksista.