Petteri Pyyny
30. elokuuta, 2023 20:42
Commodore 64. Tasavallan tietokone. Vuonna 1982 julkaistu matolaatikko, jonka ansiosta Suomesta tuli pelikehityksen huipulla keikkuva maa. Olemme laajassa muistelussamme käyneet läpi Commodore 64:n tekniikkaa ja historiaa.
Mutta yhdistetäämpä Kuusneloseen jotain oikeasti suomalaista, eli avoimen lähdekoodin käyttöjärjestelmä Linux.
Yli neljäkymmentä vuotta Kuusnelosen julkaisun jälkeen laitteessa on saatu todistetusti pyörimään Linux. Tavallaan.
Kehittäjä Onno Kortman sai kännettyä semun Commodore 64:n käyttämälle MOS 6502 -suorittimelle ja sen avulla ajettua Linuxia Commodore 64:lla.
Aivan tavallisella kokoonpanolla projekti ei kuitenkaan onnistu, sillä Kuusnelosen 64 kilotavun RAM-muisti on yksinkertaisesti liian pieni Linuxin ajamiseen, joten käyttömuistia piti laajentaa reippaasti isommaksi.
Toinen ongelma on Linuxin hitaus reilut neljäkymmentä vuotta vanhalla raudalla: pelkkä Linuxin komentoriville käynnistyminen kesti testeissä useita tunteja ja käytössä oli nopeutetulla teholla toimiva Commodore 64 -emulaattori, ei oikea, alkuperäinen C64-tietokone.
Kehittäjä arvioikin, että oikealla, alkuperäisellä C64:lla (lisämuistin kera) Linuxiin boottaminen kestäisi useita viikkoja. Hän tosin myöntää, että koodissa on reippaasti optimoitavaa, mutta siltikään prosessia tuskin saataisiin mitenkään käyttäjäystävälliseksi.
Kehittäjä pyytääkin jotakuta kuvaamaan videolle, aikaleimojen kera, jos joku päättää kokeilla Linuxia oikealla, alkuperäisellä Commodore 64:n raudalla.
Koko projektin ideana onkin ollut todistaa, että suoritus ylipäätään on mahdollinen. Ja onhan se.