Petteri Pyyny
15. maaliskuuta, 2023 22:04
Retro on uusi musta. Ja siis tässä tapauksessa musta kuin vinyylilevy. Yhdysvaltain levyteollisuuden etujärjestön RIAA:n tuoreimpien tilastojen mukaan vinyylilevyjen myynti ohitti vuonna 2022 CD-levyjen myynnin - ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1987.
RIAAn katsauksen (PDF, englanniksi) mukaan vuonna 2022 vinyylien kappalekohtaiset myyntimäärät ohittivat ensimmäistä kertaa CD-levyjen myyntimäärät 35 vuoteen. Jo muutamaa vuotta aiemmin vinyylien rahallinen myynti ohitti CD-levyt, johtuen niiden kalliimmasta hinnasta, mutta nyt myös kappalemäärissä vinyyli kiskaisi itsensä myydyimmäksi fyysiseksi äänitallennemuodoksi.
Vinyylejä myytiin Yhdysvalloissa 1,2 miljardilla dollarilla (noin 1,13 miljardilla eurolla) vuonna 2022, CD-levyjen myynnin jäädessä 483 miljoonaan dollariin (noin 457 miljoonaa euroa). Luonnollisesti molempien yhteenlaskettukin rahallinen myynti oli koko äänitealan liikevaihdosta vain murusia, sillä suoratoisto jyrää niin Yhdysvalloissa kuin Suomessakin. Suoratoisto, sekä maksullisten tilausten että mainosrahoitteisten ilmaispalveluiden kautta tuotti alalle 13,3 miljardia dollaria (12,6 miljardia euroa) eli 84 prosenttia koko vuoden liikevaihdosta.
Vuosituhannen alun yksi suosittu tallennemuoto eli ostettavat digitaaliset kappaleet, eli esimerkiksi omaksi ladattavat MP3-kappaleet, romahtivat ja tuottivat enää 3 prosenttia koko äänitealan kakusta vuonna 2022. Fyysisten äänitteiden eli CD-levyjen ja vinyylin osuus kokonaispotista oli 11%.
Vinyylin suosio kasvaa sellaista tahtia, että tuotanto ei ehdi pysyä perässä. Jotkut varakkaammat artistit ovatkin huomanneet tilanteen ja varmistaneet omien levyjensä tuotannon: Metallica on ostanut itselleen Furnace Record Pressing -vinyylipainon ja paino tulee keskittymään puhtaasti Metallican omien albumien uudelleenjulkaisujen painatukseen.