Petteri Pyyny
15. kesäkuuta, 2022 22:11
Suomalaisten sosiaalisen median käyttöä on jälleen tutkittu Medialan tutkimussäätiön toimesta. Koska kyseinen tutkimus on tehty jo vuosien ajan samalla kaavalla, ovat sen luvut erittäin tarkkoja etenkin muutosten havaitsemisen osalta.
Tutkimuksessa on aina määritelty termi "sosiaalinen media" varsin reippaalla pensselillä ja tänäkin vuonna ykköspaikan nappasi tutkimuksessa maailman suosituin pikaviestin, WhatsApp.
Tutkimuksen mukaan hurjat 72 prosenttia suomalaisista käyttää WhatsAppia aktiivisesti. Toisena listalla on saman omistajan (eli Metan) Facebook, jota käyttää 71 prosenttia suomalaisista. Kolmossijalle kiilaa puolestaan Googlen omistama YouTube 69 prosentin osuudella.
Kaiken kaikkiaan koko kärkikolmikko on täysin omilla luvuillaan, sillä listan nelossija menee Metan omistamalle Instagramille, jota käyttää hieman alle puolet suomalaisista (47%).
Kovinta kasvua listalla teki TikTok, joka hyppäsi vuoden 2021 10 prosentin tasosta tämän vuoden 17 prosentin tasoon.
Listaus oli kaikkiaan seuraavanlainen:
Laajemmin tutkimukseen ja sen toteutustapoihin voi tutustua täältä (PDF).