Petteri Pyyny
14. syyskuuta, 2021 11:34
Jos saat yrityksiltä sähköpostia - ihan sama mitä sähköpostia, olipa kyseessä sitten tarjouksia, uutiskirjeitä tai tiedotteita - todennäköisesti välittäjänä on amerikkalainen Mailchimp. Maailman suurin sähköpostimarkkinointiin keskittyvä yritys myytiin hurjalla 12 miljardilla dollarilla eli 10 miljardilla eurolla.
Mailchimp on jo vuonna 2001 perustettu amerikkalainen yhtiö, joka on keskittynyt vain ja ainoastaan yhteen asiaan - mutta tekee sen mitä ilmeisimmin erittäin hyvin. Yhtiön historian mukaan se lähetti jo vuonna 2014 yli 10 miljardia sähköpostia joka kuukausi - ja tahti on sen jälkeen vain kiihtynyt.
Mailchimp tarjoaa käytännössä erilaisten sähköpostilistojen rakentamiseen avaimet käteen -ratkaisun, jolla yritykset ja verkkosivustot voivat viestiä uutiskirjeiden ja tiedotteiden tilaajille. Lisäksi palvelu tarjoaa mm. helpot tavat testata sähköpostien tehokkuutta, tavat varmistua siitä, että sähköpostit menevät todellakin kuluttajien inboxiin (eivätkä merkkaudu roskapostiksi) sekä työkalut asiakkuuden hallintaan. Yrityksen hinnoittelu on freemium-muotoinen, eli tiettyjä palveluita voi käyttää ilmaiseksi, mutta tarpeiden kasvaessa pitää avata lompakkoa.
Nyt Mailchimp on myyty toiselle amerikkalaiselle yhtiölle Intuitille. Intuit on Suomessa vähemmän tunnettu yritys sillä yhtiön tärkeimmät tuotteet ovat taloudenhallintaan liittyviä tuotteita. Suurelle yleisölle se on tunnettu nimenomaan TurboTax-tuotteestaan, jolla amerikkalaiset tekevät ison osan veroilmoituksistaan. Yhdysvaltain veroilmoitus on suomalaisen näkökulmasta sekavuudessaan kuin lämmin tuulahdus 1980-lukua - ja maassa veroilmoitusten täyttö on valtava bisnes, jossa tavallisetkin ihmiset maksavat veroasiantuntijoille veroilmoituksen täytöstä.
Intuitin lehdistötiedotteen mukaan yrityskaupalla Intuit tavoittelee parempaa jalansijaa pienten ja keskisuurten yritysten sektorilla.