Petteri Pyyny
15. lokakuuta, 2020 14:51
Yli puolet kuluttajista tutkii tuotteita ja niiden ominaisuuksia YouTubesta ennen ostopäätöksen tekoa. Nyt Google haluaa oman siivunsa tästä kakusta.
Yhtiö aikoo luoda YouTuben sisälle verkkokaupan, josta videoiden katselijat voisivat ostaa videoissa näkyviä tuotteita suoraan YouTuben sisällä, ilman mainosten klikkaamista ja toiselle sivustolle (eli mainostavaan verkkokauppaan) siirtymistä.
Google on aloittanut jo siirtymän ja kannustaa YouTubeen videoita lisääviä tubettajia merkitsemään videolla näkyvät tuotteet erillisiin videon metatietoihin YouTube Studion kautta.
Googlen tiedottajan mukaan meneillään on "kokeilu", josta saatuja tuloksia yhtiö aikoo analysoida tarkemmin kun riittävästi dataa on saatu. Google tekee asian tiimoilta yhteistyötä mm. kanadalaisen Shopifyn kanssa, jonka kauppajärjestelmiin YouTuben "osta heti"-linkit kiinnittyvät.
Se, miten Google aikoo tehdä rahaa palvelulla, ei ole vielä täysin selvää, mutta oletettavasti yhtiön aikeissa on napata tietty prosenttiosuus YouTuben kautta tehtyjen ostosten arvosta.
Jo viime vuonna YouTube testaili kauppapaikan konseptia YouTuben sisällä tuomalla kouralliselle YouTube-kanavia mahdollisuuden myydä omia fanituotteitaan suoraan YouTubessa videon alla näkyvän linkin kautta.
Aiemmin tänä vuonna Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai sanoi yhtiön tulosjulkistuksen yhteydessä, että "kun ajattelet unboxing videoiden ja tuotearvosteluvideoiden määrää YouTubessa, on ostamisen mahdollisuus luonnollinen lisä kokonaisuuteen".
Aiheesta uutisoi mm. Bloomberg.