Super Mario saapui... MSX:lle?!

Petteri Pyyny
18. syyskuuta, 2020 15:26

Ammoisina aikoina, kun laivan olivat puuta (okei, ehkä metallia kuitenkin jo..), musiikki oikeanlaista ja kunnon rokkimiehet meikkasivat - eli 1980-luvulla - oli maailmassa yksi kotitietokone ylitse muiden: Commodore 64. Mutta sille riittii haastajia. Yksi näistä oli maailman ensimmäinen kotimikrojen standardi, MSX.
MSX-standardi onnistuikin kipuamaan toiseksi suosituimmaksi tietokoneeksi monessa maassa kultaisella 1980-luvulla. Näihin maihin kuuluivat luonnollisesti standardin kotimaa, Japani, mutta myös mm. Hollanti, Espanja sekä oma kotimaamme, Suomi. Meillä monen nyt kovaa vauhtia keski-ikäistyvän nörtin ensimmäinen tietokone oli juurikin MSX-standardiin pohjautuva kone.
Ja MSX todellakin oli standardi. Kaikki MSX-standardia noudattaneet tietokoneet toimivat sulavasti keskenään ja pelit sekä ohjelmat, jotka oli ohjelmoitu yhdelle MSX:lle, toimivat myös muilla. Eli sillä ei ollut merkitystä oliko tietokoneen valmistajana Sony, Casio, Sharp vai Spectravideo.
Sittemmin standardi kehittyi edelleen ja syntyivät MSX2, MSX2+ ja lopulta, 1990-luvun alussa, MSX TurboR -standardit. Nämä jäivät Japanin ulkopuolella pitkälti kuriositeeteiksi, uusien 16-bittisten koneiden esiinmarssin myötä.
Mutta kuten kaikilla muillakin kasarin suosituilla tietokonealustoilla, on MSX:lläkin edelleen oma, uskollinen fanikuntansa, joka julkaisee alustalle uusia ohjelmia, pelejä ja jopa lisälaitteita.
Ja nyt yksi tällaisista harrasteprojekteista alkaa olemaan pikkuhiljaa valmis: kuusi vuotta yhden kehittäjän projektina ollut porttaus legendaarisesta Super Mario World-pelistä MSX2 -alustalle.

This is SUPER MARIO WORLD on MSX for Mario 35th.
On MSX2, but pushing hard the limits of the 8-bit computer. Author Daemos said recently that it's only missing a boss & end credits screen. Took 6 years.#fangame #MSX #gamedev #8bit #pixelart #homebrew #retrocomputing #chiptune pic.twitter.com/dxR9Il6yRT

-- Dante 3d dev (@dantemendes) September 15, 2020


Peli on kehittäjän mukaan nyt noin 99% valmis. Enää muutama kenttä sekä pelin lopputekstit ovat tuomatta mukaan peliin. Alkuperäinen Super Mario World julkaistiin alunperin SNES-alustalle vuonna 1990, joten alkuperäispeli on viisi vuotta uudempi kuin alusta (MSX2), jolle se on nyt portattu.


Super Mario World pelikuvaa MSX2:lla, helmikuulta 2020


Luonnollisesti peli ei tule koskaan näkemään laillista, virallista julkaisua, sillä Super Marion oikeudet omistava Nintendo varjelee tavaramerkkejään ja tekijänoikeuksiaan lähes fanaattisella innolla. Mutta peli varmasti tulee leviämään epävirallisia kanavia pitkin pienessä, mutta sisukkaassa MSX-yhteisössä.
Lue myös:
Instagram saapui MSX:lle!
Tällainen oli C=64, tasavallan tietokone

Lue myös nämä
Tägit
Super Mario MSX
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.