Petteri Pyyny
14. toukokuuta, 2020 17:20
Alkoholin vaikutuksen alaisena tehdyt verkko-ostokset synnyttävät meemejä ja huikeita tarinoita nettiin. Mutta ne ovat myös merkittävä kulutuksen kohde, ainakin tuoreen amerikkalaisen tutkimuksen mukaan.
Itse asiassa ne ovat valtava bisnes: tutkimuksen mukaan pelkästään Yhdysvalloissa käytetään vuosittain 45 miljardia dollaria (noin 42 miljardia euroa) ostoksiin, jotka on tehty humalassa. Vertailun vuoksi, Suomen valtion talousarvioesitys vuodelle 2020 oli noin 57,7 miljardia euroa. Iso osa tuosta rahasta katoaa loogisimpiin kohteisiin: ostetaan lisää alkoholia - sekä ruokaa.
Mutta yli kolmannes kyselyyn vastanneista kertoi ostaneensa humalassa vaatteita tai kenkiä. Lisäksi yllättävänä poimintana tutkimuksesta voitaneen nostaa esiin se, että lähes kaksi sadasta kuluttajasta osti humalassa ollessaan myös taidetta, Toki, täytynee muistuttaa että tutkimuksen mukaan keskiverto taiteeseen humalassa kulutettu summa oli vuositasolla alle 100 euroa, eli mistään hirvittävän kalliista taiteesta ei ole kyse.
Mielenkiintoinen seikka tutkimuksessa oli myös se, että miehet ostivat naisia selkeästi useammin vaatteita humalassa ollessaan - naisista vain joka viides kertoi tehneensä niin, kun miehillä luku oli hulppeat 45%. Naiset ostavat erin tutkimuksen mukaan selvinpäin kuitenkin selkeästi enemmän vaatteita verkosta kuin miehet.
Humalassa tehdyt ostokset jakautuvat toki kivijalkakauppojen ja verkko-ostosten kesken, mutta niiden jakaumasta tutkimus ei kerro mitään. Oletettavaa on kuitenkin, että koronapandemian aikaan verkko on tässäkin kuluvan vuoden voittaja.