Manu Pitkänen
8. lokakuuta, 2019 5:44
Apple lähti jälkijunassa mukaan suoratoistopalveluihin, minkä takia se on edelleen takamatkalla verrattuna alan markkinajohtajiin. Jotta Apple pärjäisi kilpailussa, pitää sen turvautua tavallista aggressiivisempaan markkinointiin. Tämän ovat saaneet huomata nyt levy-yhtiöiden johtajat.
Financial Timesin mukaan Apple olisi ottanut yhteyttä levy-yhtiöihin yhden ison viihdetilausluokan luomiseksi. Applen ajatuksena olisi, että sen asiakas voisi yhtä kuukausimaksu vastaan hankkia oikeudet niin Apple Music- kuin Apple TV+ -palveluihin. Tämä yksi tilaus kilpailisi käytännössä Spotifyta ja Netflixiä vastaan, joiden yhteenlaskettu kuukausimaksu olisi todennäköisesti enemmän kuin Applen vastineessa.
Apple TV+:n voi jo nyt hankkia varsin huokeaan hintaan. Yhtiö tarjoaa palvelua viiden dollarin kuukausimaksulla ja uusien Apple-laitteiden omistajat pääsevät kokeilemaan palvelua ilmaiseksi vuoden ajan. Tavoitteena on selkeästi hyödyntää palvelun uutuusarvoa ja yrittää kerätä mahdollisimman paljon katselijoita kannattavuudenkin kustannuksella.
Levy-yhtiöitä huolettaa asiassa etenkin se, että muut lisenssoijat saattavat hyödyntää sitä neuvotellessaan uusista lisenssimaksuista. Musiikkiteollisuus ei tietenkään haluaisi joustaa maksuissa alaspäin.