Manu Pitkänen
8. helmikuuta, 2019 10:49
Spotify on alkanut ponnekkaammin taistelemaan mainosblokkereita vastaan. Yhtiön uudet käyttöehdot mahdollistavat tilin sulkemisen kokonaan, mikäli käyttäjä jää kiinni mainosestäjän käytöstä.
Spotify aktivoitui mainosblokkereiden vastaisessa työssä jo viime vuoden puolella, jolloin yhtiö kertoi ottaneensa käyttöön useita erilaisia tapoja seurata käytetäänkö palvelun ilmaisversiota mainosblokkeri päällä. Spotifyn ilmaisversio toimii mainosrahotteisesti, joten mainosten esittämisen estäminen tietää tappiota palveluntarjoajalle.
Spotify listautui viime vuonna myös pörssiin, joten sillä on selkeä motiivi käydä liiketoiminnan kasvua haittaavien lieveilmiöiden kimppuun. Arviolta noin 2 miljoonaa Spotifyn kuuntelijaa käyttää mainossuodatusta.
Uudet käyttöehdot tulevat voimaan maaliskuun 1. päivänä. Spotify voi tuon jälkeen estää tilin kokonaan ja ilman ennakkoilmoitusta. Tähän mennessä Spotify on varoittanut mainosblokkereiden käyttäjiä ja tietyissä tilanteissa turvautunut estoihin.