Manu Pitkänen
14. tammikuuta, 2019 15:23
Yhdysvaltalainen bränditurvallisuuteen keskittyvä DoubleVerify on ostanut suomalaisen sisältöanalytiikkayhtiö Leikin. Helsingin piraattien puheenjohtaja ja Helsingin kaupunginvaltuutettu Petrus Pennanen on Leikin perustaja sekä toimitusjohtaja.
Leiki hyödyntää tekoälyä analytiikassaan sekä mainosten kohdentamisessa. Yhtiön vuoden 2017 liikevaihto oli noin 2,1 miljoonaa, josta vajaa puolet tuli Suomesta. Yhdysvallat on liikevaihdolla mitattuna Leikille Suomeen verrattava markkina. Leiki työllistää noin 25 työntekijää.
Yrityskaupalla DoubleVerify hankkii itselleen vahvemmat työkalut bränditurvallisuuden tarjoamiseen. Yhtiö auttaa mainostajia varmistumaan siitä, että niiden mainokset näkyvät sellaisilla sivustoilla tai asiayhteyksissä, että brändille ei muodostu vahinkoa. Leikin osaamisen ansiosta DoubleVerify pystyy tarkemmin analysoimaan millaisilla sivuilla mainokset näkyvät.