Manu Pitkänen
6. marraskuuta, 2018 9:31
Google on lähtenyt määrätietoisesti taistelemaan häiritsevää ja vahingollista Internet-mainontaa vastaan Chromeen sisäänrakennetun mainosblokkerin voimin. Google seuraa Chrome 71:stä lähtien tarkalla silmällä verkkosivujen mainoskäytäntöjä ja tarvittaessa estää mainokset sivustoilla, joilla on tapana hyödyntää aggressiivista verkkomainontaa.
Nettimainosten esto koskee kaikkia sivun mainoksia – ei ainoastaan häiritsevää toimintaa. Kepin heilutuksen pitäisi motivoida sivustojen ylläpitäjiä pitämään huoli, että sivuston toiminta rahoitetaan maltillisella ja eettisellä mainonnalla.
Google alkaa Chrome 71 -versiosta alkaen sakottamaan koko sivuston kattavalla mainosestolla, mikä sivusto jää kiinni häiritsevästä mainonnasta ja sivuston tila on Hylätty-tasolla 30 vuorokautta. Jos häiritsevästä toiminnasta jää kiinni, niin ylläpitäjällä on 30 vuorokautta aikaa korjata asia ilman seuraamuksia.