Manu Pitkänen
22. syyskuuta, 2018 10:29
Yhdysvaltojen musiikkiteollisuuden etujärjestö RIAA on julkaissut tilastotietoa millaisessa jamassa ala nykyisin on. Ala on ollut suurten muutosten kourissa, mutta se on kuitenkin päässyt kiinni kasvu-urasta.
Yhdysvaltalaisen musiikkiteollisuuden liikevaihto kasvoi vuoden alkupuoliskon aikana 10 prosentilla 4,6 miljardiin dollariin. Kasvu hidastui vuotta aiemmasta, mutta liikevaihto on kuitenkin yli miljardi dollaria suurempi kuin vielä vuoden 2016 alkupuoliskolla. Alan on vallannut suoratoistopalvelut, jotka tuottavat nykyisin noin 75 prosenttia liikevaihdosta.
Digitaaliset lataukset ovat romahtaneet suoratoistopalveluiden yleistymisen johdosta, ne tuottavat enää vain 12 prosenttia alan liikevaihdosta. Fyysiset mediat (CD, LP, kasetti, jne) ovat aivan perässä 10 prosentin osuudella. Alan näkymät ovat suotuisat, sillä suoratoistopalveluiden yleistymiselle ei näy loppua. Joka kuukausi tilaajien määrä kasvaa miljoonalla joka kuukausi.
Spotifyn kannalta hieman kiusallinen tilastotieto on, että 75 prosenttia suoratoiston tuottamista dollareista on peräisin maksullisista tilauksista. Mainosrahotteiset suoratoistopalvelut tuottavat vain 15 prosenttia siitä mitä maksulliset palvelut eli noin 369 miljoonaa dollaria. Mainosrahotteisuuden edelle menevät digitaaliset radiopalvelut, joiden tuottama liikevaihto oli yli 500 miljoonaa dollaria.