Miten Nvidian uusi RTX-teknologia vaikuttaa grafiikoihin? Tässä näyte tulevassa Battlefield V -pelissä

Matti Robinson
23. elokuuta, 2018 20:46

Nvidia esitteli pari päivää sitten ensimmäiset Turing-arkkitehtuuria hyväksikäyttävät pelinäytönohjaimet. GeForce RTX 2000 -sarja tuo mukanaan enemmän tehoa, joskin sen määrä vielä hieman epäselvä, mutta tärkein uudistus on uusi RTX-teknologia.
Näytönohjainten nimestä löytyvä RTX, tai lyhyemmin vain RT, tarkoittaa säteenjäljitystä (ray tracing) ja mahdollistaa uudenkaltaiset valoefektit.

Uudet GeForce RTX -näyttikset pystyvät hyväksikäyttämään ray tracing -teknologiaa edeltäjiään paremmin, sillä niissä on oma RT Core -suoritinyksikkö, joka laskee säteenjäljitykset ilman muiden ytimien apua. Niinpä peleihin saadaan säteenjäljityksen mahdollistamat valoefektit ja heijastukset, mutta samalla muun grafiikan laskeminen jää piirin yleisempään laskentaan tarkoitetuille prosessoriytimille.
Tekniikan yksityiskohdista voisi tietysti kirjoittaa paljon kattavamminkin ja säteenjäljityksen salat voisivat avautua sitä myöten paremmin, mutta vielä paremmin RTX-teknologian hyödyistä pääsee kiinni, kun näkee eron käytännössä.

Tällainen vertailu tulee DICE-peliyhtiöltä, joka on yhteistyössä Nvidian kanssa esitellyt RTX:n käyttöä tulevassa Battlefield V -pelissä. Ja kuten videolta näkyy niin räjähdysten heijastukset ovat aivan eri luokkaa RTX päällä ja tämä luo aivan erilaisen fotorealismin.

Lue myös nämä
Tägit
säteenjäljitys NVIDIA GeForce
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.