Manu Pitkänen
21. helmikuuta, 2018 13:02
Spotifyn liiketoimintamalli ja yhtiön maksamat korvaukset artisteille ovat olleet kuuma puheenaihe jo useita vuosia. Anssi Kela nosti asian julkisuuteen jo vuonna 2011. Yhdysvalloissa isot artistit ovat vastustaneet näkyvästi Spotifyn mainosrahoitteista versiota, koska eivät koe saavansa tarpeeksi korvauksia kuuntelusta.
Digital Media Finlandin julkaisemassa tutkimuksessa arvioidaan Spotifyn käyttämää liikevaihtojakomallia, joka perustuu niin sanottuun pro rata -menettelyyn. Spotify jakaa tunnetusti noin 70 prosenttia palvelun tuottamasta liikevaihdosta Spotifyn levittämän sisällön omistajille. Oikeudenomistajat vuorostaan maksavat artisteille, säveltäjille ja sanoittajille osan saamastaan liikevaihdosta. Digital Media Finlandin mukaan arviolta noin 10-15 prosenttia Spotifyn liikevaihdosta ohjautuu artisteille asti.
Tutkimuksessa nostettiin esiin Spotifyn käyttämä menetelmä jakaa artistien osuutta ja osoitettiin sen suosivan selvästi kaikkein suosituimpia artisteja. Spotifyn käyttämässä pro rata -mallissa on ideana se, että artisteille maksettava osuus liikevaihdosta kootaan yhteen könttään ja jaetaan siitä eteenpäin sen mukaan kuinka suurta osaa kokonaiskuuntelukerroista artistin musiikki edustaa.
Esimerkiksi tuntemattomampi artisti ei välttämättä saa juuri lainkaan korvauksia vaikka muutamat intohimoiset fanit kuuntelisivat hänen musiikkia ahkerasti, koska Cheekin kaltaiset radioartistit keräävät suurimman osan Suomen Spotifyn kuunteluista. Näin ollen suurin osa rahoista kanavoituu isoille artisteille.
Digital Media Finland vertaa mallia käyttäjäkeskeisempään jakomalliin, jossa kunkin Premium-tilaajan kuukausimaksu jaettaisiin vain hänen kuuntelemilleen artisteille. Jos tilaaja kuuntelee esimerkiksi vain CMX:ää, menee täydet 70 prosenttia tilauksen kuukausimaksusta CMX:lle ja sen levy-yhtiölle. Näin ollen Cheekin musiikin kuuntelukerrat eivät vaikuta asiaan.
Tutkimuksesta uutisoi aiemmin Yle.