Petteri Pyyny
19. helmikuuta, 2018 7:48
Google toi sisäänrakennetun, kaikille automaattisesti päällä olevan mainosten eston Chrome-selaimeensa viime viikolla. Nyt siis maailman suosituin selain estää mainokset oletusarvoisesti kaikilta.
Mutta Google on samalla myös maailman suurin mainosfirma, käytännössä kaikki yhtiön liikevaihto syntyy mainoksista, tavalla tai toisella. Jopa Androidin päätehtävä on takoa lisää ja kohdennetumpaa mainontaa Googlen kirstuihin. Eli miten tämä yhtälö oikein toimii?
Google on seurannut huolestuneena kolmansien osapuolten mainosestäjien suosion nousua, todennäköisesti jo vuosien ajan. Ja havainnut saman, kuin moni muukin - mainosestosovellus asennetaan, kun jokin yksittäinen sivusto tai sen mainos alkaa ärsyttämään liikaa. Ongelmaksi muodostuu se, että tällöin ns. lapsi menee pesuveden mukana, koska kaikki suosituimmat mainoksia estävät ohjelmat estävät asentamisen jälkeen aivan kaikki mainokset, aivan kaikilta sivuilta. Eli kun käyttäjä on kyllästynyt yhdellä yksittäisellä suosikkisivustollaan näkyviin ääntä päästäviin videomainoksiin, mainosesto asentuu ja tämän jälkeen mainoksia ei näy muillakaan sivuilla.