Kiinalaiset sinkut hullaantuivat – Kuluttivat miljardeja euroja yhdessä päivässä

Manu Pitkänen
13. marraskuuta, 2017 11:40

Yhdysvaltoja on totuttu pitämään todellisena kulutusyhteiskuntana, mutta volyymissä se kuitenkin häviää kuitenkin vuosi vuodelta vaurastuvalle Kiinalle. Tästä hyvänä esimerkkinä 11. marraskuuta (11.11.) Kiinassa vietetty Guanggun Jie eli niin sanottu Single's Day, jolla juhlistetaan sinkkuna elämistä.
Single's Day on Kiinan suurimpia yksittäisiä kulutusjuhlia. Tänä vuonna Alibaba-verkkokaupan kautta tehtiin yli 21,7 miljardin euron arvosta ostoksia, mikä tarkoittaa noin 40 prosentin kasvua viime vuodesta. Lukemaan ei luonnollisestikaan sisälly aiemmat ennakkoon tehdyt ostokset. Kauppa kävi hyvin muillakin, sillä kivijalkamyymälöiden mukaan päivä tuotti ensimmäisen 13 tunnin aikana liikevaihtoa yli 15,4 miljardia euroa.

Alibaban tärkein kilpailija, JD.com, nakutti Single's Daynä 16,4 miljardin dollarin liikevaihdon.
Yhdysvalloissa kiitospäivän ja Cyber Mondayn välisenä viikonloppuna kulutettiin viime vuonna "vain" 11,0 miljardia euroa.

Myynnin kasvu Kiinassa johtuu ilmeisesti siitä, että kiinalaiset kaupat kilpailevat nyt verisesti markkinaosuuksista, mikä on johtanut houkuttelevien tarjouskampanjoiden tekemiseen.

Lue myös nämä
Tägit
verkkokauppa Alibaba JD.com Single's Day
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.