Karu muistutus – Säätiedoilla sinusta tehdään kauppatavaraa

Manu Pitkänen
23. elokuuta, 2017 10:31

Huippusuosittu AccuWeather-sääsovellus on jäänyt kiinni käyttäjän sijainnin paikannuksen mahdollistavan datan keräämisestä, vaikka sovellusta on erikseen kielletty pääsemästä paikkatietoon käsiksi. Sovelluksen kautta kerätyt tiedot ohjataan kolmannen osapuolen analyysiyhtiön käsiteltäväksi.
AccuWeather kysyy käyttäjältä saako se paikantaa hänen sijaintinsa GPS:n avulla, jolloin sovelluksen esittämiä tietoja voidaan räätälöidä käyttäjän sijainnin kannalta relevanteiksi. Samalla sovellus voi tietysti hyödyntää paikkatietodataa kaikkeen muuhunkin, kuten vaikkapa kohdennettuun mainontaan. Vaikka sovellusta kieltäisi pääsemästä paikkatietoon käsiksi, kerää se silti paikannuksen mahdollistavaa tietoa käyttäjästä.
Tosin paikannuksen mahdollistava tieto ei liity GPS-koordinaatteihin tai suhteelliseen korkeuteen, vaan käytettyyn Wi-Fi-verkkoon ja verkon MAC-osoitteeseen, joiden avulla voidaan päätellä käyttäjän sijainti parhaimmillaan hyvinkin tarkasti.
Miljoonia latauksia kerännyt AccuWeather käyttää yhteistyökumppaninaan Reveal Mobilea, jonka tehtävänä on tulkita dataa vaikkapa kohdennetun mainostamisen mahdollistavaan muotoon. AccuWeatherin mukaan se ei käytä dataa vielä mihinkään, mutta tulevaisuudessa sen perusteella on parantaa käyttökokemuksen räätälöintiä ja auttaa mainostajia kohdentamisessa.
Säätiedot ovat perinteisesti ollut hyvä keino saada käyttäjiltä lupa paikkatiedon keräämiseen. Tätä taktiikkaa käytetään yleisemminkin mainosmyynnin tukena.

Lue myös nämä
Tägit
mobiilisovellukset mainosten esto nettimainos AccuWeather
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.