Manu Pitkänen
26. heinäkuuta, 2017 9:42
Toyota on edennyt niin sanottuun production engineering -kehitysvaiheeseen sähköautomallissaan, jossa hyödynnetään uudenlaista kiinteää elektrolyyttiä käyttävää akkuteknologiaa.
Elektrolyytin kiinteän olomuodon ansiosta akuista voidaan rakentaa paljon pienempiä kuin nykyisistä litiumioniakuista, mikä helpottaa olennaisesti sähköautojen suunnittelua sekä vähentää niiden painoa. Näin ollen autojen kantomatkoja voidaan pidentää nykyisestä. Japanilaisen Chunichi Shimbun -julkaisun mukaan Toyotan akut mahdollistavat pidemmän ajomatkan, minkä lisäksi ne latautuvat vain muutamassa minuutissa.
Uudella akulla on muitakin etuja perinteisiin litiumakkuihin verrattuna. Ne ovat esimerkiksi paljon paloturvallisempia sekä ne sietävät paremmin lämpötilavaihteluita.
Toyotan tavoitteena on saada uudenlaisella akulla varustettu automalli myyntiin vuonna 2022.