Manu Pitkänen
2. kesäkuuta, 2017 8:04
Google aikoo lisätä Chrome-selaimeensa mainosblokkerin ensi vuonna, kirjoittaa Wall Street Journal. Yhtiö on varoittanut muutoksesta jo julkaisijoita, joiden liiketoimintaan uusi ominaisuus voi vaikuttaa perinpohjaisesti.
Blokkerin ajatuksena ei ole kuitenkaan estää kaikkea nettimainontaa, vaan se suodattaa mainokset vain niiltä sivustoilta, joiden nähdään esittävän liian aggressiivisia mainoksia. Häiritseviä mainoksia ovat esimerkiksi äänellä varustetut ja automaattisesti toistuvat videot sekä koko näytön peittävät interstitial-mainokset.
Google ei ole filtteröinnin kanssa erityisen helläkätinen, sillä Chrome tulee blokkaamaan kaikki mainokset sivustolla, mikäli sieltä löytyy häiritsevää mainossisältöä. Blokkeri ei siis estä pelkästään häiritseviä mainoksia. Mainosesto toimii sekä desktop- että mobiiliympäristöissä.
Ominaisuus tulee varmasti herättämään paljon närää, sillä Googlen voidaan kokea yrittävän määritellä liikaa sivustojen liiketoimintaa. Googlen tarkoituksena ei ole kuitenkaan tehdä hallaa nettisivustoille, vaan se haluaa suojata omaa liiketoimintaansa: aggressiiviset nettimainokset ovat lisänneet kolmansien osapuolien mainosblokkereiden käyttöä, minkä johdosta myös Googlen mainosverkon mainokset peittyvät.