Manu Pitkänen
26. huhtikuuta, 2017 9:02
Kiina on ollut yhdysvaltalaisille teknologiayrityksille vaikea markkina valloittaa. Sen on saanut huomata esimerkiksi Netflix, joka on yrittänyt vuosien ajan neuvotella sisältösopimuksia maassa esitettäviä TV-ohjelmia ja elokuvia varten. Valoa alkaa näkyä nyt tunnelin päässä.
Viime vuoden tammikuussa Netflix julisti tekevänsä maailmanlaajuisen laajentumisen avaamalla suoratoistopalvelunsa 130 uuteen maahan, minkä myötä Netflixin tarjontaa pystyi katsomaan yhteensä 190 eri maassa. Peittoalueessa oli kuitenkin yksi suuri poikkeus: Kiina.
Netflix näyttää vihdoin löytäneen reitin, jolla se voi aloittaa sisältöjen esittämisen väestön määrällä mitattuna yhdessä maailman suurimmassa valtiossa. Yhtiö on tehnyt lisenssisopimuksen Kiinan suoratoistomarkkinoita hallitsevan iQiyin kanssa. Vaikka sisällön lisensointi kilpailijalta vaikuttaa huonolta ajatukselta erottautumisen kannalta, niin Netflixin mukaan sille on tärkeämpää tässä vaiheessa sen brändiin liittyvän tietoisuuden kasvattaminen maassa.
Netflixin mukaan se haluaisi enemmän kuin mitään muuta saada suorat lisenssisopimukset oikeudenomistajien kanssa, mutta tällä hetkellä sellaisten tekeminen on hyvin hankalaa.