Manu Pitkänen
24. huhtikuuta, 2017 11:25
Viime viikolla Wall Street Journal uutisoi, että Google aikoisi lähitulevaisuudessa lisätä Chrome-verkkoselaimeensa natiivin mainoseston, joka estäisi verkkosivuilla näkyviä tunkeilevia mainoksia. Kaikkia mainoksia se ei estäisi, vaan ainoastaan kaikkein aggressiivisemmat nettimainokset.
WSJ:n tieto siitä, että Google aikoisi estää Chromessa Coalition for Better Ads -yhteenliittymän määrittelemät häiritsevät mainokset pitää paikkansa, mutta se ei ole kuitenkaan varsinainen mainosblokkeri. Ominaisuus on tarkoitettu enemmän sisällöntuottajien ja verkkopalveluiden ylläpitäjien käyttöön, ei niinkään tavalliselle kansalle, kuten esimerkiksi AdBlock Plus.
Bloombergin haastattelemat lähteet eivät kuitenkaan anna vielä täsmällistä tietoa siitä, millaisesta ominaisuudesta olisi käytännössä kyse. Tavoitteena on kuitenkin määritellä koko alalle yhteiset pelisäännöt nettimainonnan suhteen.
Googlen motiivi mainonnan ärsyttävyyden vähentämisessä on se, että turhautuneet nettikäyttäjät turvautuvat helposti AdBlockerin kaltaisiin laajennuksiin käyttökokemuksen parantamiseksi. Ärsyttävien mainosten lisäksi lisäosa estää maltillisten mainosten näkymisen, mikä syö pohjaa Googlen bisnekseltä.