Apple haastaa nykyiset standardit – Haluaa viedä Metalin nettiin

Manu Pitkänen
8. helmikuuta, 2017 10:23

Apple on kehittänyt määrätietoisesti omaa Metal-grafiikkarajapintaa, jonka käyttö on laajentunut iOS-laitteista Mac-tietokoneisiin. IT-jätiltä löytyy kuitenkin edelleen laajenemishaluja: Apple haluaa tehdä Metalista web-standardin.
Nykyisin graafisesti haastavia sisältöjen esittämiseen käytetään verkossa WebGL-rajapintaa, jonka ylläpitämisestä vastaa voittoa tavoittelematon Khronos Group -järjestö. Apple haluaisi kuitenkin tulevaisuudessa korvata WebGL:n omalla Metalilla, joka rasittaa korkeamman tason rajapintoja vähemmän laitteistoa. Tätä tavoitetta varten Applen WebKit-tiimi on perustanut web-standardeja kehittävän W3C:n alle uuden yhteisöryhmän.

Applen näkemyksen mukaan tulevaisuudessa verkkoon ilmestyy yhä haastavampia graafista sisältöä, minkä takia grafiikkarajapintojen pitää toimia mahdollisimman tehokkaasti. Ongelma on sinällään jo ratkaistu DirectX 12:n, Metalin ja Vulkanin muodossa, mutta rajapinnat eivät toimi yhteen. Uudella aloitteella Metalista haluttaisiin tehdä kattava uusi rajapinta, jonka avulla laitteiden grafiikkaohjaimien laskentatehoa voitaisiin hyödyntää grafiikoiden lisäksi yleisluontoisempiin laskentatehtäviin.

Lue myös nämä
Tägit
Apple Apple iPhone DirectX WebGL DirectX 12 Vulkan
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.