Manu Pitkänen
8. helmikuuta, 2017 10:23
Apple on kehittänyt määrätietoisesti omaa Metal-grafiikkarajapintaa, jonka käyttö on laajentunut iOS-laitteista Mac-tietokoneisiin. IT-jätiltä löytyy kuitenkin edelleen laajenemishaluja: Apple haluaa tehdä Metalista web-standardin.
Nykyisin graafisesti haastavia sisältöjen esittämiseen käytetään verkossa WebGL-rajapintaa, jonka ylläpitämisestä vastaa voittoa tavoittelematon Khronos Group -järjestö. Apple haluaisi kuitenkin tulevaisuudessa korvata WebGL:n omalla Metalilla, joka rasittaa korkeamman tason rajapintoja vähemmän laitteistoa. Tätä tavoitetta varten Applen WebKit-tiimi on perustanut web-standardeja kehittävän W3C:n alle uuden yhteisöryhmän.
Applen näkemyksen mukaan tulevaisuudessa verkkoon ilmestyy yhä haastavampia graafista sisältöä, minkä takia grafiikkarajapintojen pitää toimia mahdollisimman tehokkaasti. Ongelma on sinällään jo ratkaistu DirectX 12:n, Metalin ja Vulkanin muodossa, mutta rajapinnat eivät toimi yhteen. Uudella aloitteella Metalista haluttaisiin tehdä kattava uusi rajapinta, jonka avulla laitteiden grafiikkaohjaimien laskentatehoa voitaisiin hyödyntää grafiikoiden lisäksi yleisluontoisempiin laskentatehtäviin.