YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä"

Manu Pitkänen
8. joulukuuta, 2016 14:55

Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit saavat kyllä oman osuutensa palveluiden mainostuloista, mutta mainokset eivät tuota yhtä hyvin kuin maksullisten palveluiden käyttäjien kuuntelukerrat.
YouTube yrittää tuoreessa blogikirjoituksessaan korostaa ilmaispalveluiden tuottamien mainostulojen merkitystä artisteille, jotka ovat tähän asti pitäneet mainosrahotteisia palveluita lähinnä heidän riistäjinään. Nettivideopalvelun mukaan se on viimeisen 12 kuukauden aikana tilittänyt musiikkiteollisuudelle yli miljardi dollaria.

Blogikirjoituksessaan YouTube toteaa tulevaisuuden olevan valoisa ilmaispalveluissa musiikkiaan levittäville artisteille. Mainostulojen ennustetaan kasvavan tulevina vuosina entistä suuremmiksi, kun mainonta siirtyy hiljalleen televisio- ja radiokanavilta verkkoon. YouTuben liiketoimintajohtaja Robert Kyncl uskoo vakaasti, että tulevaisuudessa mainosrahoitteisista palveluista tulee artisteille yhtä tärkeä tulonlähde kuin tilauspalveluista.
Ääniteteollisuutta edustava IFPI ei ole kuitenkaan vakuuttunut YouTuben todisteluista. Esimerkiksi Spotify maksoi levy-yhtiöille vuonna 2015 kaikkiaan kaksi miljardia dollaria, mikä on noin 18 dollaria per käyttäjä per vuosi. YouTube sen sijaan yltää vain yhteen dollariin per käyttäjä.

Lue myös nämä
Tägit
Spotify YouTube suoratoisto YouTube Red
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.