Manu Pitkänen
14. marraskuuta, 2016 13:26
Samsung on ostanut äänentoistolaitteita kehittävän Harmanin kahdeksalla miljardilla dollarilla. Jättimäisen yrityskaupan taustalla on korealaisyhtiön halu laajentua autojen infotainment-järjestelmiin.
Apple ja Google yrittävät ujuttautua autojen konsolinäyttöihin älypuhelimien avulla. Apple on luonut iPhonen kanssa toimivan CarPlay-järjestelmän ja Google on vuorostaan kehittänyt Android Autoa. Samsung haluaa olla mukana tässä kisassa, joten se näki parhaimmaksi ostaa useille eri autovalmistajille infotainment- ja äänentoistojärjestelmiä tarjoavan Harmanin.
Korealaisyhtiölle ehkä kaikkein arvokkain osa Harmanissa on sen luomat valmiit asiakaskontaktit. Samsungin mukaan Harmanin ratkaisuja löytyy yli 30 miljoonasta autosta. Kaupan myötä Samsung pääsee myös hyödyntämään Harmanin omistamia brändejä, kuten JBL, Harman Kardon ja AKG.