Manu Pitkänen
3. marraskuuta, 2016 10:55
Miksi maksaa sisällöstä, jonka saa muutenkin ilmaiseksi? Kysymys pohdituttaa monia nettisurfareita ja nettimediat yrittävät etsiä siihen kiivaasti vastausta. YouTubekin on törmännyt tähän asetelmaan Red-musiikkipalvelullaan.
The Vergen tietojen mukaan vain 1,5 miljoonaa käyttäjää on suostunut hankkimaan 9,99 dollaria kuussa maksavan palvelun. Käyttäjälukemat kalpenevat ilmaisen YouTuben rinnalla, jolla oli vuonna 2013 paljastettujen käyttäjätilastojen mukaan yli miljardi aktiivista käyttäjää kuukaudessa. Redin tapauksessa käyttäjämääriä rajoittaa olennaisesti palvelun saatavuus (Yhdysvallat, Meksiko, Australia ja Uusi-Seelanti).
YouTube Redin ajatuksena on tarjota YouTubeen ladattua sisältöä, mutta ilman mainoksia sekä mahdollisuudella katsoa videoita offline-tilassa. Käyttäjiä houkutellaan palveluun myös eksklusiivisilla sisällöillä.