Televisiomainoksiin upotetaan ultraääniviestejä – Puhelin kuuntelee

Manu Pitkänen
1. marraskuuta, 2016 8:46

Mainostajille kehitetään jatkuvasti uusia tehokkaampia kohdentamismenetelmiä, joiden avulla mainostaja voi varmistua siitä, että heidän käyttämä mainosbudjetti käytetään mahdollisimman tehokkaasti. Tuotteita ja palveluita on turha yrittää kaupitella henkilöille, jotka eivät kuulu tuotteen kohdeyleisöön.
Käytännössä tämä tarkoittaa uusien seurantamenetelmien kehittämistä. Älypuhelinkäyttöä ja Facebook-tykkäyksiä seuraamalla saadaan jo varsin hyvä kuva henkilön mielenkiinnonkohteista, mutta koska mediaa kulutetaan useilla eri laitteilla, jää osa tiedosta hyödyntämättä. Uusia tekniikoita on kuitenkin kehitetty esimerkiksi televisiokatselun seuraamista varten.
Joissain tapauksissa mainoksiin on alettu upottaa ultraääniviestejä, joita ihminen ei kuule, mutta älypuhelimeen asennettu sovellus pystyy sen aistimaan puhelimen mikrofonin ansiosta. Kun älypuhelin on kuullut ääniviestin, saavat tekniikkaa tukevat sovellukset samalla tiedon mitä mainoksia käyttäjä on katsonut televisiosta. Näin samoja mainoksia voidaan esittää myös sovelluksessa tai vaihtoehtoisesti ne voidaan jättää esittämättä kokonaan. Ultraääniviestejä kuuntelemalla sovellukset voivat myös yrittää päätellä kuinka paljon, milloin ja mitä ohjelmia katsot televisiosta.
Laitteiden välisen ultraääniviestinnän käyttö mainosten kohdentamisessa on eräs puheenaihe Black Hat -tietoturvatapahtumassa. Niin sanottua uXDT-seurantaa tarjoavat muun muassa SilverPush, Signal360 ja Audible Magic.

Lue myös nämä
Tägit
mainokset mainonta mainoskampanja mainosjärjestelmä mainosten esto
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.