Petteri Pyyny
5. lokakuuta, 2016 12:10
Elämme aikakautta, jolloin netti on täynnä suu vaahdossa omaa erinomaisuuttaan hehkuttavia "digitalisteja", kertomassa kaikille eteen osuville, miten "internettiä tehdään". Samaan aikaan kotimaassamme on vain pienen pieni kourallinen ihmisiä, jotka ovat muodostuneet eräänlaisiksi legendoiksi nettibisneksessä. Muropaketin perustaja Sampsa Kurri on kiistatta yksi näistä legendoista, tyypeistä, joka on onnistunut rakentamaan nettiin jotain, jota sadattuhannet suomalaiset käyttävät joka viikko ja jonka nimen käytännössä kaikki IT-alaa läheltä seuraavat tietävät.
Sampsan elämäntyö on ollut vuoden 1999 alussa perustettu Muropaketti-verkkosivusto, joka on alusta lähtien keskittynyt tietotekniikan kovimpaan ytimeen - ylikellotukseen, tietokoneista viimeistenkin tehojen irtipuristamiseen ja monessa mielessä hc-tasoisen PC-teknologian seuraamiseen. Sampsa myi sivustonsa jo netin "kulta-aikana" Soneralle, mutta jäi kuitenkin vetämään palvelun sisällöntuotantoa, myöhemmin oman yrityksensä io-median kautta. Muutamaa vuotta myöhemmin Sonera luopui kuluttajille suunnatusta portaalistaan ja myi siinä mukana myös Muropaketin sen nykyiselle omistajalle Otavalle (jossa Muropaketin omistajuus on siirtynyt eri tytäryhtiöltä toiselle useampaankin kertaan).
Sampsa ilmoitti tänään Muropaketin keskustelualueilla, MuroBBS:ssä, että Otava on päättänyt lopettaa yhteistyön Sampsan io-median kanssa ja näin ollen Sampsan ja Muropaketin vajaan 18 vuoden yhteinen taival tulee päätökseensä vuoden 2016 lopulla. Otava aikoo yhdistää Muropaketin ja toisen jo 1990-luvulla perustetun median, Dome.fi:n toisiinsa ja tuoda Muropakettiin mukaan peli- ja sovellusarviot ja -uutiset.
Muutoksen myötä Suomen verkkomediapuolelta katoaa yksi merkittävä "kasvollinen" media. Vaikka Sampsa ei olekaan sivustoa omistanut enää vuosikausiin, on hän kuitenkin ollut "Mr. Muropaketti" käytännössä kaikille IT-journalismia seuraaville, mies, joka on ollut mediansa synonyymi. Kovin montaa, suurempaa yleisöä tavoittavaa mediaa Suomessa ei tämän jälkeen enää ole, joka niin vahvasti assosioitaisiin tiettyyn henkilöön. Ja se on väistämättä huono asia - vaikka toimittajat antavat jutuille kasvot, on siinä jotain vielä asteen hienompaa, että koko medialla on tietynlainen ruumiillistuma.
On ollut ilo ja kunnia "kilpailla" lähes 18 vuoden ajan Sampsaa "vastaan" Suomen suurimman IT-verkkomedian tittelistä. Viimeiset vuodet titteli on toki pysynyt varsin tukevasti Muropaketin hallussa, mutta henkilökohtainen "vastustaja" teki kisailusta hauskempaa ja samalla motivoi myös täysin eri tavalla omaa tekemistä, kuin kasvotonta suuryritystä vastaan kilpaileminen.
Sampsan merkitys kotimaisen IT-journalismin saralla on ollut erittäin suuri. Ja samaa tasoa on myös Muropaketin "sivujuonteena" varsin eeppisiin mittasuhteisiin kasvaneen MuroBBS:n merkitys – se on paikka, josta tuntuu löytyvän kaikki maailman tieto – sekä tarpeellinen että tarpeeton. On vaikea kuvitella, että MikroBitin muokkautumista nykyiseen muotoonsa tai Skrolli-lehden syntymää olisi koskaan nähty, jos Muropaketti ja muut verkossa toimivat IT-mediat eivät olisi haastaneet vanhoja IT-medioita muuttumaan.
Kiitän kuluneista vuosista mitä nöyrimmin – sekä lukijana, kuluttajana että kilpailijana. Godspeed!
-Petteri Pyyny, toimitusjohtaja
AfterDawn Oy
t: @pyyny