Levy-yhtiöiltä uusi avaus: Käynnistivät oman suoratoistopalvelun

Manu Pitkänen
16. syyskuuta, 2016 9:56

Levy-yhtiöt on totuttu näkemään sivustaseuraajina kun heidän omistaman musiikin levittämiseen käytetyt teknologiat muuttuvat. Digitaalisissa latauksissa hallitsivat teknologiayhtiöiden pystyttämät verkkokaupat ja sama kehitys on jatkunut myös suoratoistoaikakaudella. Sony ja Universal Music Group rikkovat vanhoja käsityksiä avaamalla oman suoratoistopalvelun Britanniassa.
Käytännössä suoratoistopalvelun lanseeraus tuoteutetaan kokoelmalevysarjana paremmin tunnetun Now That's What I Call Music -brändin alla. NOW Music+ -niminen palvelu ei kuitenkaan kilpaile Spotifyn tai Apple Musicin kaltaisten on-demand-musiikkipalveluiden kanssa. Kokoelmalevysarjan tavoin palvelu tarjoaa asiakkailleen valmiiksi koostettuja soittolistoja, joten kuunneltavaa musiikkia ei voi valita oman mielen mukaan.
Ainakin aluksi vain briteille avoin palvelu kuitenkin hinnoiteltu on-demand-palveluita edullisemmaksi. Sen kuukausi maksu on 4,99 puntaa eli vajaaseen kuuteen euroon.
Palvelun lanseerausta seurataan musiikkiteollisuuden sisällä varmasti hyvin tarkasti. Mikäli palvelu menestyy, saattavat levy-yhtiöt uskaltaa laajentua musiikkipalveluiden tarjoajiksi aikaisempaa rohkeammin. Tämä kehitys taas voi mutkistaa teknologiayhtiöiden ja levy-yhtiöiden välisiä lisenssisopimusneuvotteluita.

Lue myös nämä
Tägit
musiikki levy-yhtiö suoratoisto digitaalinen musiikki musiikkipalvelu NOW Music+
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.