Manu Pitkänen
14. syyskuuta, 2016 17:43
Kilpailun kiristyminen suoratoistomusiikissa ei tunnu näkyvän Spotifyn arjessa, sillä musiikkipalvelulla on toimitusjohtaja Daniel Ekin ilmoituksen mukaan jo 40 miljoonaa tilaajaa.
Maaliskuun lopussa Spotify mainitsi tilaajamäärän olevan 30 miljoonaa, joten maksulliseen palveluun on saatu käännytettyä noin puolen vuoden aikana 10 miljoonaa käyttäjää lisää. Viime vuoden heinäkuussa tilaajia oli vuorostaan 20 miljoonaa, joten määrä on kaksinkertaistunut sinä aikana kun Apple Music on kilpaillut samoista asiakkuuksista. iPhone 7:n julkistustilaisuuden yhteydessä Apple mainitsi Apple Musicilla olevan 17 miljoonaa tilaajaa.
Spotify ei päivittänyt käyttäjätilastojaan muuten, joten palvelun kokonaiskäyttäjämäärää ei voida kuin arvailla. Kesällä Spotify kuitenkin paljasti, että käyttäjiä on yli 100 miljoonaa.
Spotify ei ole Wall Street Journalin onnistunut neuvottelemaan uusia lisenssisopimuksia levy-yhtiöiden kanssa, vaan tällä hetkellä palvelussa olevaa musiikkia esitetään vanhojen sopimusten jatkokausien varassa. Yhtiöllä on painetta neuvotella lisenssimaksuja alhaisemmaksi, sillä sen olisi tarkoitus listautua ensi vuonna pörssiin. Neuvotteluita mutkistaa kuitenkin Spotifyn ilmaisversio, jota levy-yhtiöt haluaisivat rajoittaa.
40 is the new 30.
— Daniel Ek (@eldsjal) 14. syyskuuta 2016
Million. 😄