Manu Pitkänen
26. elokuuta, 2016 9:25
Facebook maksoi muutama vuosi sitten WhatsAppista sievoisen summan, mutta tähän saakka yhteisöpalvelujätti ei ole osoittanut merkkejä aikeista lyödä pikaviestisovelluksella rahoiksi. Päinvastoin, vuoden alussa WhatsAppin vaatimaton vuosimaksu poistui kokonaan ja viestittely onnistuu täysin ilmaiseksi.
Ajat ovat kuitenkin muuttuneet, sillä WhatsApp on kertonut aikovansa jakaa käyttäjiensä puhelinnumerotiedot ja käyttöaktiivisuuteen liittyviä tietoja Facebookin kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Facebook pystyy ehdottamaan puhelinnumeron pohjalta parempia kaveriehdotuksia sekä esittämään paremmin kohdennettuja mainoksia.
Mainoksia ei ole kuitenkaan tulossa WhatsAppiin. Tähän löytyy kuitenkin tietynlainen poikkeus: WhatsApp aikoo jatkossa kehittää yhteistyötä yritysten kanssa, jolloin yritykset voisivat käyttää WhatsAppia asiakaspalvelu- ja tiedotuskanavana. Tätä kautta on mahdollista saada viestejä, jotka sisältävät markkinointisisältöä.
WhatsAppissa käydyt keskustelut ovat jatkossakin end-to-end-salattuja, joten vain keskusteluun osallistuvat henkilöt pääsevät viestien sisältöihin käsiksi. WhatsApp tai Facebook eivät siis pysty kohdentamaan mainoksia käytyjen keskustelujen perusteella.