Spotify avaa käyttäjien tiedot mainostajille

Manu Pitkänen
25. heinäkuuta, 2016 11:31

Spotify on ottanut käyttöön ohjelmoidun mainosmyynnin, minkä ansiosta mainostajat voivat suoraviivaisesti kohdentaa mainoksiaan musiikkipalvelun käyttäjille.
Palvelun käyttäjien näkökulmasta muutos tarkoittanee ainakin sitä, että heistä kerättyjä tietoja käytetään aggressiivisemmin hyväksi Spotifyn ilmaisversiossa esitettyjen mainosten kohdentamiseen. Mainostajien käytettävissä on ainakin tiedot kuuntelijoiden kielestä, paikasta, iästä, kuuntelutottumuksista ja toistossa olevista soittolistoista. Mainostaja voi siis reaaliajassa tavoittaa esimerkiksi lenkillä olevan henkilön sillä perusteella, että hän kuuntelee treenaamiseen tarkoitettua soittolistaa.

Pidemmällä aikavälillä muutos voi tarkoittaa sitä, että Spotifyn ilmaisversio on aiempaa kannattavampi ja palvelu kykenee maksamaan parempia rojalteja muusikoille, jolloin artistien suhtautuminen palveluun voi muuttua myötämielisemmäksi. Spotifyn liikevaihdosta lähes 90 prosenttia on peräisin maksullisista tilauksista, vaikka suurin osa käyttäjistä kuuntelee musiikkia ilmaisversion kautta.

Lue myös nämä
Tägit
musiikki Spotify mainokset suoratoisto digitaalinen musiikki mainonta mainosjärjestelmä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.