Matti Robinson
20. heinäkuuta, 2016 20:30
Netflix on hilannut palvelun hintaa ylöspäin välistä ainoastaan uusilta jäseniltä, välistä uusia palvelumalleja tarjoamalla ja lopulta kaikilta käyttäjiltä. Tietysti kuluttajat eivät ole tyytyväisiä, kun tilatun palvelun hinta nousee, mutta missään nimessä kympin kuukausihinta ei ole este tilaukselle, vai onko?
Suoratoistojätti on kertonut viime neljänneksen lukuja, joista paljastuu, että hinnan korottaminen on selkeästi vaikuttanut negatiivisesti käyttäjämäärien kasvuun. Yhtiö odotti 2,5 miljoonaa uutta käyttäjää maailmanlaajuisesti, joista puoli miljoonaa Yhdysvalloissa. Tuloksena oli 1,68 miljoonaa uutta käyttäjää, joista vain 160 000 yhtiön kotimaassa.
Käyttäjämäärän kasvu pieneni siis erityisesti Yhdysvalloissa, jossa kilpailu suoratoistopalveluiden välillä on kovaa. Tiedotteessa myös hinnan osuus kasvun pienenemiseen huomioitiin, vaikka sitä yritettiinkin syytää median kontolle. Markkinat reagoivat tietysti uutisiin ja Netflixin osake painui merkittävästi.
Netflix on kuitenkin vakuuttunut, että suurempi kuukausimaksu tuo parempaa sisältöä ja sitä myöten myös enemmin uusia käyttäjiä. Seuraavalle neljännekselle yhtiö asetti kuitenkin pienemmät kasvutavoitteet, joten nopeaa korjausliikettä ei ole tapahtumassa.
Huhuissa on ollut jopa, että yhtiö ottaa käyttöön mainokset, jotta saisi monetisoitua palvelunsa entistä paremmin. Mitään todisteita tästä ei kuitenkaan vielä ole, eikä kyselytulosten perusteella se kannattaisikaan.