Manu Pitkänen
21. kesäkuuta, 2016 13:35
Spotify on vahvistanut The Telegraphille, että se on saavuttanut 100 miljoonan aktiivisen käyttäjän rajapyykin. Aiemmin keväällä Spotify kertoi, että sillä on yhteensä 30 miljoonaa maksavaa tilaajaa.
Viime vuoden kesäkuussa Spotify ilmoitti, että sillä on 20 miljoonaa maksavaa tilaajaa ja aktiivisia käyttäjiä oli yhteensä 75 miljoonaa kappaletta. Edellisvuonna tilaajia oli 10 miljoonaa ja aktiivisia käyttäjiä 40 miljoonaa kappaletta. Spotify on siis onnistunut kasvamaan erinomaisesti, vaikka kilpailu onkin koventunut viimeisen vuoden aikana. Kilpailu ajoi muun muassa Rdion konkurssiin viime vuonna
Kenties eniten painetta Spotifyta kohtaan aiheuttaa tällä hetkellä viime kesänä lanseerattu Apple Music, joka on vuoden aikana onnistunut keräämään itselleen 15 miljoonaa maksavaa asiakasta. Se on siis kasvanut nopeammin kuin Spotify, mutta toisaalta se ei tunnu häirinneen suuremmin Spotifyn kasvua.
Vaikka käyttäjämäärät ovatkin Spotifyn kannalta imartelevia, elää yhtiö edelleen omistajiensa rahoilla. Spotify ei ole onnistunut kääntymään voitolliseksi, sen tappiot ovat päinvastoin kasvaneet parin viime vuoden aikana. Viimeisimmällä tilikaudella Spotify kirjasi 173 miljoonan euron tappion.