Manu Pitkänen
15. kesäkuuta, 2016 10:26
Vuosituhannen taitteen digitaalisen musiikin edelläkävijät muistavat varmasti hyvin ainakin yhden nettipalvelun, Napsterin. Palvelun taival jäi lyhyeksi, mutta sen brändi on edelleen erittäin vahva ja siitä syystä Rhapsody on päättänyt lanseerata Napsterin uudelleen.
Napsteriin liittyvillä oikeuksilla on käyty kauppaa 2000-luvun aikana muutamaan otteeseen, mutta se päätyi lopulta vuonna 2011 nykyiselle omistajalleen musiikkipalvelu Rhapsodylle. Rhapsody on ensimmäinen musiikkipalvelu, joka tarjosi rajattomasti sisältöä suoratoistona kiinteään kuukausihintaan. Sittemmin saman bisnes-mallin otti käyttöön myös Spotify, joka onkin menestynyt Rhapsodyä paremmin.
Rhapsodyllä on edelleen maailmanlaajuisesti 3,5 miljoonaa käyttäjää, joten toimintaedellykset ovat edelleen hyvät vaikka monet muut palvelut ovat pyyhältäneet sen ohi. Palvelu aiotaan nyt brändätä uudelleen ja toiveena on, että Napster-nimen avulla kuuntelijat kiinnostuisivat palvelusta aiempaa paremmin.